حالت سیاه
28-04-2024
Logo
احاديث رمضان 1427هـ - صلاح امت در بلند همتی است - درس (21-60): مفاهیم اساسی و انواع جهاد
   
 
 
به نام خداوند بخشنده ی مهربان  
 

سپاس خداوند جهانیان را و درود بر سیدنا محمد راستین وعده‌ی امانت دار.
برادران گرامی، با درسی جدید از دروس صلاح امت در بلند همتی و حدیث امروز درباره‌ی جهاد در خدمت شما هستیم

مقدمات مهم و زمینه‌ای:

1 – خطر گرایش گزینشی:

قبل از هر چیز باید گفت خطرناک‌ترین گرایش در اسلام این است که هر چه ما را خوش آید برگزینیم و هر چه ناپسند می‌نماید رها کنیم. این گرایش گزینشی بسیار خطرناک است، زیرا این دین یک کل تجزیه ناپذیر است و از سوی دانا و حکیمی آمده که تنها او اسباب سلامتی وسعادت ما را می‌داند. اگر برنامه‌ی او را بگیریم و آنچه خوشمان می‌آید انتخاب و آنچه خوشمان نمی‌آید رها کنیم نمی‌توانیم از این دین بهره‌ای ببریم.

2 – افزودن به دین راه تفرقه و حذف از دین راه ضعف است:

اگر چیزی به دین بیفزاییم که از دین نیست به گروه‌ها، طوائف و احزاب مختلف تبدیل می‌شویم و به جان هم می‌افتیم و اگر چیزی از دین حذف کنیم که نباید حذف شود ناتوان و ضعیف می‌شویم. بدین ترتیب خطر دخالت افزودن یا کاستن از برنامه‌ی الهی به وجود آمده است. دشمن می‌خواهد ما ضعیف باشیم. می‌خواهد که فقط از گزینه‌ی صلح سخن بگوییم. اما خود او جنگی پیش دستانه شروع می‌کند تا قوی باقی بماند و اراده‌ی خود در راستای این خواری را بر ما دیکته کند و ثروت‌ها را چپاول نماید. این موضوع از روز روشن تر است.

3 – گزینه‌های جهاد حتمی است:

وقتی در قرآن کریم آیات فراوانی درباره‌ی جهاد می‌بینیم همیشه باید در سطح این گزینه‌ها باشیم و گرنه دشمن در فقیرسازی، گمراه سازی، تباه سازی و تحقیر ما و پس از آن در کشتار ما پیش روی خواهد کرد و واقعیت این را تأیید می‌کند.

آیات تشویق به جهاد:

آیه‌ی نخست:

الله عز وجل می‌فرماید:

﴿إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَيْهِ حَقّاً فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ وَالْقُرْآنِ وَمَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُمْ بِهِ وَذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ ﴾
((در حقيقت ‏خدا از مؤمنان جان و مالشان را به [بهاى] اين‌كه بهشت براى آنان باشد خريده است همان كسانى كه در راه خدا مى‏جنگند و مى‌كشند و كشته مى‌شوند [اين] به عنوان وعده‌ی حقى در تورات و انجيل و قرآن بر عهده‌ی اوست و چه كسى از خدا به عهد خويش وفادارتر است پس به اين معامله‏‌اى كه با او كرده‏ايد شادمان باشيد و اين همان كاميابى بزرگ است.))

[توبه]

از آن‌جا که انسان برای آخرت آفریده شده است در دنیا برنامه‌ای دارد اما اگر آخرت لغو شود، نه لفظی بلکه واقعا می‌گویم، بیشتر مردم آخرت را در محاسبات خود ندارند و فقط دنیا را حساب می‌کنند. حساب دنیا اقتضا می‌کند جهاد نکنید و نجنگید و زندگی آرام و راحتی داشته باشید. این با جهاد در تناقض است. اما شما به عنوان یک مؤمن ایمان آوردید که برای بهشت آفریده شده‌اید و بهشت بهایی دارد و از مهم‌ترین قیمت‌های بهشت جهاد است بدین ترتیب:

((من مات، ولم يغز، ولم يحدث نفسه بالغزو مات على شعبة من نفاق))
((هر كسى كه بميرد در حالى كه جهاد نكرده باشد بر شعبه‌ای از نفاق مرده است.))

[ ابو داود از ابي هريره]

آیه‌ی دوم:

خداوند متعال می‌فرماید:

﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى تِجَارَةٍ تُنْجِيكُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ * تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ﴾
﴿ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد آيا شما را بر تجارتى راه نمايم كه شما را از عذابى دردناك مى‏رهاند * به خدا و فرستاده‌ی او بگرويد و در راه خدا با مال و جانتان جهاد كنيد اين [گذشت و فداكارى] اگر بدانيد براى شما بهتر است.﴾

[صف: 10-11]

معنای این در جهاد مالی، نخستین معنا در جهاد جان با اموال و انفس بود. درباره‌ی جهاد مالی می‌فرماید:

﴿ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ﴾
(اگر بدانيد براى شما بهتر است.)

[صف: 11]

﴿يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَيُدْخِلْكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَمَسَاكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ ﴾
(تا گناهانتان را بر شما ببخشايد و شما را در باغ‌هايى كه از زير [درختان] آن جويبارها روان است و [در] سراهايى خوش در بهشت‌هاى هميشگى درآورد اين [خود] كاميابى بزرگ است.)

[صف: 12]

آیه‌ی سوم:

هم چنان با آیات هستیم:

﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَا لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمُ انْفِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ أَرَضِيتُمْ بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الْآخِرَةِ ﴾
(اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد شما را چه شده است كه چون به شما گفته مى‏شود در راه خدا بسيج شويد كندى به خرج مى‏دهيد آيا به جاى آخرت به زندگى دنيا دل خوش كرده‌ايد؟!)

[توبه: 38]

شما می‌پسندید که پادشاه به شما بگوید: بخواه و آرزو کن. شما بگویید: یک مداد می‌خواهم. این بخشش یک پادشاه است؟

﴿أَرَضِيتُم بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الآخِرَةِ﴾
(آيا به جاى آخرت به زندگى دنيا دل خوش كرده‏‌ايد؟!)

آیا می‌پذیرید که بخشش خداوند به شما زندگی دنیا باشد؟ تا زمانی که مرگ زندگی دنیایی را پایان بخشد دنیا و تمام اموال آن و تمام خوشی‌های آن ناچیزتر از آن است که پاداش یا عذابی باشد.

((لو أن الدنيا تعدل عند الله جناح بعوضة ما سقى الكافر منها شربة ماء))
((اگر دنیا نزد خداوند به اندازه‌ی بال پشه‌ای ارزش می‌داشت، هیچ کافری یک جرعه آب هم از آن نمی‌نوشید.))

[ ترمذي از سهل بن سعد]

خداوند متعال می‌فرماید:

﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَا لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمُ انْفِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ أَرَضِيتُمْ بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الْآخِرَةِ ﴾
(اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد شما را چه شده است كه چون به شما گفته مى‌شود در راه خدا بسيج شويد كندى به خرج مى‏دهيد آيا به جاى آخرت به زندگى دنيا دل خوش كرده‏ايد؟!)

[توبه: 38]

اکنون خداوند برای ما توضیح می‌دهد:

﴿فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ﴾
(متاع زندگى دنيا در برابر آخرت جز اندكى نيست.)

[توبه: 38]

بی‌تردید شما به دریا رفته‌اید و قایق سوار شده‌اید. یک سوزن در آب دریا فرو ببرید و بالا بکشید. ببینید چقدر آب با خود گرفته است؟ چه مقدار آب با فرو کردن سوزن در آب‌های دریا بالا آمده است؟ درصد این آب نسبت به تمام آب‌های دریا چقدر است؟ نظرتان درباره‌ی این تشبیه چیست، «دنیا از آخرت همان مقدار گرفته است که سوزن با فرو رفتن در میان آب‌های دریا از آن گرفته است.»
بدین ترتیب:
برای بندگا نیکوکارم چیزهایی آماده کرده‌ام که نه چشمی دیده است - ما همه سفر و بازدید داریم. اما اماکنی که به آن مسافرت می‌کنیم محدود است - و نه گوشی شنیده است - شنیده‌ها یک میلیون برابر دیده‌ها است. در اخبار خبر شهر و روستا را گوش می‌دهید. شهر بالی اندونزی را دیده‌اید؟ ندیده‌اید، هزاران و حتی ده‌ها هزار نام در اخبار شنیده‌اید اما به آن سفر نکرده‌اید.

((أعددت لعبادي الصالحين ما لا عين رأت، ولا أذن سمعت، ولا خطر على قلب بشر))
((برای بندگان نیکوکارم چیزی را آماده ساخته‌ام که نه چشمی دیده است و نه گوشی شنیده است و نه به دل انسانی خطور کرده است.))

[ بخاري ومسلم از ابي هريره ]

بنابراین خداوند متعال می‌فرماید:

(أَرَضِيتُمْ بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الْآخِرَةِ فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ﴾
(آيا به جاى آخرت به زندگى دنيا دل خوش كرده‏‌ايد. متاع زندگى دنيا در برابر آخرت جز اندكى نيست.)

[توبه: 38]

آیه‌ی چهارم:

برای این‌که خداوند ما را پیش از مرگ بیازماید می‌فرماید:

﴿إِلَّا تَنْفِرُوا يُعَذِّبْكُمْ عَذَاباً أَلِيماً وَيَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَيْرَكُمْ وَلَا تَضُرُّوهُ شَيْئاً وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ﴾
(اگر بسيج نشويد [خدا] شما را به عذابى دردناك عذاب مى‌كند و گروهى ديگر به جاى شما می‌آورد و به او زيانى نخواهيد رسانيد و خدا بر هر چيزى تواناست.)

[توبه: 39]

آیه‌ی پنجم:

سپس می‌فرماید:

﴿وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْيَاءٌ﴾
(و كسانى را كه در راه خدا كشته می‌شوند مرده نخوانيد بلكه زنده‌اند ولى شما نمی‌دانید.)

[بقره: 154]

خداوندی که به شما می‌گوید: آن که شهید شده زنده است. زنده درک دارد، می‌شنود، خوشبخت می‌شود و رابطه بر قرار می‌کند. خداوند می‌فرماید:

﴿بَلْ أَحْيَاءٌ وَلَكِنْ لَا تَشْعُرُونَ﴾
(بلكه زنده‏‌اند ولى شما نمی‌دانید.)

[بقره: 154]

آیه‌ی ششم:

در آیه‌ای دیگر:

﴿وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتاً بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ﴾
(هرگز كسانى را كه در راه خدا كشته شده‏اند مرده مپندار بلكه زنده‏اند كه نزد پروردگارشان روزى داده می‌شوند.)

[آل عمران: 169]

جهاد آموزشی:
برادران گرامی، اما زندگی شرایط متفاوتی دارد. گاهی شرایط اجازه نمی‌دهد شما اراده‌ی جهاد جنگی کنید. اما خداوند سبحان انواع مختلفی از جهاد را پیش روی شما گذاشته است که اهمیت آن از جهاد جنگی کمتر نیست و برعکس در قرآن کریم به عنوان جهاد بزرگ از آن یاد شده است. خداوند می‌فرماید:ک

﴿وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَاداً كَبِيراً﴾
(و با قرآن با آنان به جهادى بزرگ بپرداز.)

[فرقان: 52]

جهاد در اصل به چه خاطر است؟ به خاطر گسترش این دین است. بنابراین اگر برایتان فرصت پیش آمد که آن را انتشار دهید شما در حال جهاد بزرگ هستید. خداوند متعال می‌فرماید:

﴿وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَاداً كَبِيراً﴾
(و با قرآن با آنان به جهادى بزرگ بپرداز.)

[فرقان: 52]

 

این جهاد بزرگ است:

بنابراین باید حقیقت و حق را بدانید و قرآن کریم را بیاموزید و به خداوند دعوت کنید تا مردم را اصلاح نمایید و در صورت فساد، اصلاح بورزید. این طبق متن قرآن جهاد بزرگ است. خداوند متعال می‌فرماید:

﴿وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَاداً كَبِيراً﴾
(و با قرآن با آنان به جهادى بزرگ بپرداز.)

[فرقان: 52]

و این جهاد برای هر مسلمانی در دسترس است و هیچ تردیدی در آن نیست. اگر نسبت به کسی که به شما روی آورده خیرخواهی کنید چه کسی به شما پاداش می‌دهد؟ اگر بزرگی این دین و دقیق بودن این برنامه را برای مردم بیان کردید و گفتید که این دین راه ما به سوی بهشت، قدرتمند شدن، عزت یافتن و آزادی است. شما اگر با خدا باشید قوی هستید نه این‌که زبونی، فرمانبری و تسلیم شدن شما شرایط شما را برای دشمن تعیین کند. بعید نیست که گروه اندکی از شما معیارهای منطقه را به شکل عجیبی تغییر دهند. وقتی تسلیم معیارها و معادلات آنان می‌شوید وشروط آنان را قبول می‌کنید شما خدا را که وجود دارد نمی‌شناسید. خداوند می‌فرماید:

﴿قَالَا رَبَّنَا إِنَّنَا نَخَافُ أَنْ يَفْرُطَ عَلَيْنَا أَوْ أَنْ يَطْغَى * قَالَ لَا تَخَافَا إِنَّنِي مَعَكُمَا أَسْمَعُ وَأَرَى﴾
(آن دو گفتند: پروردگارا، ما می‌ترسيم كه [او] آسيبى به ما برساند يا آن‌كه سركشى كند * فرمود مترسيد من همراه شمايم می‌شنوم و می‌بينم.)

[طه ]

ایمان دقیق این است که باور داشته باشید خداوند وجود دارد و امور و معادلات و موازین قدرت در اختیار او است و در هر لحظه گروهی را قدرت می‌بخشد و گروهی را ناتوان می‌کند.
به عبارتی دیگر: خداوند گزینه‌های بی‌شماری در اختیار دارد. گاهی ممکن است ناتوان باشید و دشمنی ستمگر داشته باشید، کافی است در دلش ترسی بیفتد، به همین دلیل پیامبر صلی الله علیه وسلم می‌فرماید:

((نصرت بالرعب مسيرة شهر))
((مسافت یک ماه با وحشت و ترس یاری شدم.))

[متفق عليه از جابر]

برخی تفسیر کرده‌اند: «امت او پس از او وقتی سنت او را رها کردند، مسیر یک سال را با وحشت شکست خوردند.»
هر دیکته‌ای که به مسلمانان شود ترس و تسلیم و نگرانی است. شما انتخاب جهاد دارید. چرا رهایش کرده‌اید؟ چرا خواستید ناتوان باشید؟ چرا خواستید فرمانبردار باشید؟ چرا نباید به دیگران دستور بدهید؟ عزت شما کجا رفته است؟

اجعل لربك كل عزك يــــستقر ويثبت
فإذا اعتززت بمن يموت فإن عزك ميت
به پروردگارت افتخار کن تا عزت و افتخارت ثابت گردد
اگر به بنده‌ها افتخار کردی، عزت و افتخارت خواهد مرد
***

یک سخن بسیار دقیق باید بگویم: هر امتی که گزینه‌ی جهاد را از زندگی‌اش حذف کند خوار می‌شود و در وضعی خواهد افتاد که هیچ کس آرزویش را نداشته باشد.

جهاد دعوت:

یک گزینه‌ی دیگر نیز وجود دارد. جهاد جنگی شاید در مکان یا زمانی باشد که شما نتوانید شرکت کنید یا اجازه نداشته باشید. شما گزینه‌ی جهاد دعوت را دارید، خداوند می‌فرماید:

﴿وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَاداً كَبِيراً ﴾
(و با قرآن با آنان به جهادى بزرگ بپرداز.)

[ فرقان: 52]

اگر در جهادخواهی صادق باشید می‌توانید جهاد دعوت را در پیش بگیرید.
می گویم: حقیقت تلخ هزار بار بهتر از توهم آسایش بخش است: هر مردی از ما جهاد را از زندگی‌اش حذف کند به نفاق نزدیک می‌شود. پیامبر صلی الله علیه وسلم چنین فرموده است:

((من مات، ولم يغز، ولم يحدث نفسه بالغزو مات على شعبة من نفاق))
((هر كسى كه بميرد در حالى كه جهاد نكرده باشد و در مورد جهاد فکر نکرده باشد بر شعبه‌ای از نفاق مرده است.))

[ ابو داود از ابي هريره]

بنابراین: جهاد دعوت در دسترس شما قرار دارد.

جهاد با نفس و شهوت:

اکنون جهاد نفس و شهوت در دسترس شما است. چه کسی مانع پاکدامنی شما است؟ مانع صداقت و نماز شب شما است؟ مانع فرمانبرداری شما از خداوند است؟ مانع تربیت کردن فرزندان و دستور به نماز دادن آنان است؟ چه کسی مانع شما است که داعی فرض عین باشید، در حد سواد خود و در حد خویشان و آشنایان خود؟ چه کسی شما را منع می‌کند که وقتی وارد خانه شدید خطبه‌ای را که شنیدید برای فرزندانتان تعریف کنید؟ چه کسی شما را منع می‌کند که در ساعت استراحت کاری به تشریح آیه یا حدیثی و یا دیدگاهی بپردازید؟ چه کسی مانع شما است؟ این جهاد دعوت است. جهاد نفس و شهوت نیز وجود دارد که چشمانتان را فروهشته دارید و زبان در کشید و اعضا را نگه دارید و درآمد و هزینه‌ها را مدیریت نمایید.

جهاد سازندگی:

یک نوع دیگر جهاد یعنی جهاد سازندگی نیز وجود دارد. ما امتی هستیم که اگر کارمان را درست انجام بدهیم تخصص خودمان را به روز کرده و ثروت‌هایمان را استخراج خواهیم نمود و استعدادمان را شکوفا می‌کنیم و از زمین‌هایمان درست استفاده خواهیم نمود و سد می‌سازیم و فرصت شغلی ایجاد می‌کنیم.
وارد یک کشور اسلامی در شرق آسیا شدم. با سفیر گفت‌وگویی کردیم که گویا توهم بود. می‌گفت: ساکنان این کشور بیست و پنج سال پیش در جنگل زندگی می‌کردند و بیست و سه ملیون نفر هستند. اکنون صادرات آنان به جهان بیش از صادرات کل جهان عرب از جمله نفت است. آنان درآمدی به میزان شصت میلیارد دلار دارند. ربا در نزد آنان ممنوع است. کارت‌های اعتباری اسلامی است. تامین اجتماعی اسلامی دارند. کشوری بر اساس آموزه‌های اسلامی است. دستاوردهای بزرگی داشته‌اند. پس امور در دستان خودمان است و توپ در زمین ما است و راه چاره نیز به دست خود ما است. این سخن قرآن است که:

 

﴿إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ﴾
(در حقيقت ‏خدا حال هیچ قومى را تغيير نمى‏دهد تا آنان حال خود را تغيير دهند.)

[رعد: 11]

﴿وَإِنْ تَعُودُوا نَعُدْ﴾
(و اگر [به جنگ] برگرديد ما هم بر می‌گرديم.)

[انفال: 19]

﴿إِنْ يَنْصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ﴾
(اگر خدا شما را يارى كند هيچ كس بر شما غالب نخواهد شد.)

[آل عمران: 160]

﴿وَإِنَّ جُنْدَنَا لَهُمُ الْغَالِبُونَ﴾
(و قطعا سپاه ما هرآينه غالب ‏آيندگانند.)

[صافات: 173]

کافیست سرباز خدا باشید. شما در یک کلام پیروزید و نابودی هستی برای خدا آسان تر از این است که این امر محقق نگردد. خداوند متعال می‌فرماید:

﴿وَإِنَّ جُنْدَنَا لَهُمُ الْغَالِبُونَ﴾
(و قطعا سپاه ما هرآينه غالب ‏آيندگانند.)

[صافات: 173]

دلایل انواع جهاد در قرآن

1 – دلیل قرآنی بر جهاد سازندگی:

جهاد سازندگی در کجای قرآن آمده است؟

﴿وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ ﴾
(و هر چه در توان داريد از نيرو و اسب‌هاى آماده بسيج كنيد تا با اين [تداركات] دشمن خدا و دشمن خودتان را بترسانيد.)

[انفال: 60]

او را بترسنید تا مایه‌ی ترس نشود.
برادران گرامی، برای استمرار تروریسم غربی بین المللی برنامه ریزی شده نیاز به یک تروریسم اسلامی مستمر می‌باشد. آنان آن را برای ما درست می‌کنند و برای بدنام کردن ما به ما نسبت می‌دهند. بنابراین تجهیزات فراهم کنید تا متهم به تروریست بودن نشوید و احترام شوید. خداوند می‌فرماید:

﴿وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ﴾
(و هر چه در توان داريد از نيرو و اسب‌هاى آماده بسيج كنيد تا با اين [تداركات] دشمن خدا و دشمن خودتان را بترسانيد.)

[انفال: 60]

این جهاد سازندگی.

2 – دلیل قرآنی جهاد دعوت:

جهاد دعوت:

﴿وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَاداً كَبِيراً﴾
(و با قرآن با آنان به جهادى بزرگ بپرداز.)

[ فرقان: 52]

1 – دلیل قرآن بر جهاد با نفس:

جهاد با نفس، خداوند می‌فرماید:

﴿وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا﴾
(و كسانى كه در راه ما كوشيده‏اند به يقين راه‌هاى خود را بر آنان می‌نماييم.)

[عنكبوت: 69]

آیات قرآنی همه سخن خداوند است و چیزی از آن حذف نمی‌شود. شما میان جهاد نفس و شهوت قرار دارید که اصل جهاد است و در اصطلاح نوین جهاد پایه شمرده می‌شود. ما آموزش پایه از اول تا نهم داریم و آموزش متوسطه، آموزش دانشگاهی و آموزش عالی داریم. جهاد نفس و شهوت جهاد پایه است و یک جهاد سازندگی داریم این‌که کارتان را درست انجام دهید و تجربه‌ی خود را بروز کنید و قدرتی برای امت باشید و سربار آن نباشید.
به عبارتی ساده‌تر: کسی که به غرب سفر می‌کند از زندگی در آن‌جا خوشش می‌آید. از دویست سال پیش استقرار یافته است و سازندگی در آن استقرار و استمرار دارد و نیازها همه برآورده می‌شود. انسان در آن‌جا حقوق زیادی دارد و از زندگی خوشش می‌آید، لذا امت خود را فراموش می‌کند و تجربه‌اش را در خدمت دشمن امت خود می‌گذارد. استعدادهایش را تقدیم دشمن امتش می‌کند. پس شما اگر کاری بر خلاف جهاد سازندگی کردید، خداوند می‌فرماید:

﴿وَأَعِدُّوا لَهُمْ﴾
(در مقابله با آنها بسيج كنيد.)

جهاد با نفس برای شما فراهم است و البته به خاطر آن از شما تشکر می‌شود. جهاد سازندگی را تمام کشورهای اسلامی مقدس می‌شمارند. به شما می‌گوید: کار، سازندگی، درست انجام دادن، بی نیازی از واردات، شکوفا کردن استعدادها، سدسازی و کارخانه سازی. جهان اسلام به شما به خاطر این جهاد تبریک می‌گوید. کار آفرینی، حل مشکل مردم و خانه سازی برای جوانان. با یک میلیون شغل می‌توانید امت خود را قوی کنید. این جهاد سازندگی است. جهاد دعوت، دعوت به خدا است که فرض عین است. در حد سواد و آشنایان. و جهاد نفس جهاد با نفس و شهوت است. اگر جهاد با نفس را درست انجام بدهید و جهاد سازندگی و جهاد دعوت را نیز به درستی انجام دهید غالبا راه به سوی پیروزی در جهاد جنگی هموار شده است.
اما شخصی که تارک نماز است یا فرضی را ترک می‌کند و همه‌ی گناهان را انجام می‌دهد. نخستین چیز نماز شب است. اندکی صبر کنید. این نماز شب پس از ادای نمازها است. پس از پایبندی به دستورات خداوند است. او تارک فرض است و مرتکب تمام گناهان است. می‌خواهد با نماز شب شروع کند. این محال است.

به قول معروف توپ در زمین ما است:

مطمئن باشید توپ در زمین ما است:

﴿وَإِنْ تَعُودُوا نَعُدْ﴾
(اگر باز گردید باز می‌گردیم.)

خداوند متعال منتظر ما است. چرا مسلمانان ناامید شدند و دین را کنار زدند. حالت ناامیدی دارند. در رویدادهای اخیر خداوند به آنان فهمانده است که من وجود دارم و تمام معیارهای قدرت که شما توهم داشتید نادرست است. اگر دشمن قوی و وحشی باشد و بزرگ‌ترین سپاه منطقه و بزرگ‌ترین نیروی هوایی در منطقه باشد با این وجود گروه اندکی دماغش را به خاک می‌مالند و خوارش می‌کنند. این تعبیر را از روزنامه‌های مقاومت آنان گرفته‌ام. سپاه اسرائیل خوار شد. گزینه‌ها را در اختیار داریم اما ایمان بده و پیروزی را بگیر. تجهیز کن و پیروزی را بگیر. محبت بده و پیروزی بگیر. اتحاد بده و پیروزی بگیر. تجهیزات بده و پیروزی بگیر.

﴿ وَأَعِدُّوا لَهُمْ ﴾
(و برای مقابله با آنها بسيج كنيد.)

نه به ناامیدی!

مهم‌ترین چیزی که مرا به درد می‌آورد این است که مسلمانان ناامید شوند، خداوند می‌فرماید:

﴿وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ﴾
(و اگر مؤمنيد سستى مكنيد و غمگين مشويد كه شما برتريد.)

[آل عمران]

مبادا ناامید شوید. مبادا احساس ناامیدی کنید. خداوند وجود دارد:

﴿وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ﴾
(و اگر مؤمنيد سستى مكنيد و غمگين مشويد كه شما برتريد.)

[آل عمران]

سخن درباره‌ی جهاد دراز است اما به لطف خداوند می‌توان درباره‌ی جهاد اندکی سخن گفت، زیرا دروس سخت به ما آموخته که تنها راه بازگرداندن کرامت و عزت ما این است که نقش رهبری و پیشگامانه‌ی خود را درمیان امت‌ها بازگردانیم.

 

زبان های موجود

پنهان کردن تصویر